belajar bahasa Madura

I. VILA SERUNI

v Bebetegge/Watak

Mas Har andhi’ bebetek serakah, nor’e hawa napsona ben modhe tapangaruh, mon ca’na besa Indonesia, Mas Har jereya aperanagi watak antagonis (jahat). Mas Har tombu pekkeran ta’lebur/ ta’ bermoral.

Seperti : Arom-rom sum, dhari budhi erekkebbe pas terus …….

Sum andhi’ bebetek trigonis (netral), bebetegge Sum se tak lebur nika, ma-merangsang Mas Har, ma cer-komecer se ngabes ben jep-magejep.

Seperti : Tak usa entep Mas Har, e Villa reya tadhe’ oreng pole.

Tak usa, biar Mas Har ku puass ……………..!

Silahkan, Mas Har, sakejjek eggi’ tarhem.

Bebetegge Sum dhari segi positifna, nika ce’ ngocoa / angklabui. Ben Sun jereya perak terro onega beremma bebetegge Mas Har.

Ben Sum aberri’ pesan moral seperti :

Lalake’ mon tebbir, tapesan sakone’ ben se bini’, la apangrasa merdeka, loppala ka bini’, loppa ka ana’na, loppala kalatoran agemana. Neserra sengko’ ka be’na Mas Hasr.

v Komentar Pembaca

Mas Har orengga bedhe ta’ sadarra, ta’ enga’ abe’na jeriya sapa. Ben pole Mas Har ta’ enga’ ka ana’ binina demi noro’e hawa napsona. Mas Har jeriya ta’ parlo epaenga’, tergantung Mas Har aobe’e apa enje’.

Ka’ kabbi perbuatan eteggu’ oreng sengalako / ngarassa. Tape kiya bedhe salana, arappa’a Sum ma’ atelanjeng bulat, cacana manyaman / mamerangsang reng lake’. Nyamana reng lakek napsona raje, akon ca’-oca’an, ma’ bedhe koceng ta’ terro jukok.

Sum jereya ta’usa andhi’ pekkeran pera’ co-ngocoa, ta’ usa anggude polana nyamana setan, die-die bedhe, lakona ajerata manossa, sopaja noro’a abe’na. tape sengko’ setuju kiya ka Sum, andhi’ pekkeran sadar masake’ atena Mas Har. Ben Mas masadar Mas Har je’ Mas Har jeriya andhi’ keluarga sebuto Mas Har

v Bengsacara

o Bebetek / Watak

Ragapatme andhi’ bebetek dendam, panyempen caca se tak lebur / manyakek atena ragapatme, tape ragapatme jeriya panesaran suka mema’afkan.

Ragapatme cepet emosi tape emosina jeriya cepek elang.

Bengsacara andhi’ bebetek cepet emosi/cepek marah, ta’tao perasaanna reng bine’.

Ben Bengsacara jeriya egoissa tenggi bila ca’en cacana ye cacana ta’ ekenneng obe otabe epaengak, bellissa bengsacara bellis kalare maksodde emosina sadie’en. Topo di budina bangsacara sadar ka lakona.

o Komentar

Menurut pendapatde sengko’, sengko’ jeriya setuju de’ pekkeranna ragapatme.

Ragapatme andhi’ pekkeran dendam, sengko’ ta’ heran pole dhe’ ragapatme. Ben wajar nyamana reng bini’ cepek marah polana pekkeranna reng bini’ sensitif (mudah tersinggung) dan lemah.

Reng bini’ jeriya pangaterona epamanja, esayanga ben tero esanjung.

Menurut pendapatta sengko’ Bengsacara jeriya perlu epaengak, je’ duli akeras-kerasan dhe’ reng bini’.

Reng bini’ jeriya ta’ parlo kerase, reng bini pekkeranna lemah. Nyamana setan lakona ajerak manusia. Mon ta’ koade imanna deddi reng ta’sala.

v Na’ Ana’an Temon

o Bebetek/Watak

Eubna Sumantri andhi’ bebetek egois, ta’ tettep pendirianna plin-plan padhena aeng e deun tales.

Ben Ebuna Sumantri jeriya seneng ka aleman

Sumantri andhi’ bebetek emosi / jengkel dha’ ebuna, ben Sumantri andhi’ pekkeran heran, terro maengga’ ka ebuna tape nyamana anak maenga’a beremma dha’ reng tua, ya atoro’ karabbe e buna.

o Komentar

Menurut pendapatdhe sengko’ Ebuna Sumantri jeriya parlo epanenga’ mola la deddhi reng tuwa je’ nya’ bennya’ model je’ andhi’ pekkeran iri / ikut-ikutan lakona oreng pa percaya diri dhe’ abe’na dibi’.

Menurut pendapadhe sengko’ Sumantri parlo maenga’ dhe’ ebuna, carana paenga’ ben cara se alos, beremma se bisa’a ebuna ta’ ngangguye dhe’ kalambi se eangguy jeriya, beremma ebuna se kera sadarra, apa jereya lebur apa enje’

v Saran Penulis / Penganalisis

Saya menyadari bahwa di dalam menganalisis cerpen yang di tugaskan oleh bapak, banyak terdapat kesalahan bahasa madura/ cara berbahasa madura karena saya dalam tahap belajar dan kurang fasih dengan bahasa madura di karenakan saya bukan asli dari Sumenep melainkan Pulau Kangean. Jadi saya mohon ma’af yang sebesar-besarnya terima kasih.

II. Contona

a) Kereta Besa

Nase’ se bako : Nase’ se ta’ endha’ masok ka tabuk.

Rojek : Ro-matero ka oreng se eajek.

Dhukon : dhu’budduna lalakon.

Nase’ : Pamerna tabuk se mosse’

b) Rosa Besa

Noles sorat : Noles dulubeng kosong parlo noles sorat.

Aeng biddang : Ngandel aeng cellep parlo egebey biddng.

Mesel rokko’ : Mesel paper esse beko parlo agebeye rokko’.

Sala kapra : Sala tape ta’ olle eobe, sabeb ella kapra.

c) Saloka

Kerras ta’ akerres : Lalakonna lekkas tape asala’an

Manussa coma drama : Manusia se ta’ andhi’ guli enneng dhibi’ sakabbina andhi’na se kobesa.

Mon embi’ gi’ panggun embi’ kiya : Mon bedhe reng se andhe’ ka go’ sogo’.

Mowa pandhita ate buta : Mon ngabes luarra oreng begus, tape sanyatana oreng jahat.

d) Oca’ Saroja

Andhep – asar : Oreng se sopan

Tata’ rama : Oreng se andhi’ etika

On dhur – dhatang : Dateng mole

Malar – moga : Semoga

III. Bangsalan

Kaloang kene’ : bhaburu / ra-kaburu.

Lalakonna samsan padhena ben kaloang kene’

Jemo pager : Kadeng becce’-kadeng jahat

Tengka lakona beji’ anjemo pager

Andurin raje : Buru sangka

Sunar andurin raje ka tatanggena se ta’ becce’

Perreng malang ka songai : Te-ngate

Odhi’ kodhu perreng malang ka songai sopaja salamet




0 komentar:

Older Post Home